@article{oai:seijo.repo.nii.ac.jp:00000328, author = {南, 保輔}, journal = {コミュニケーション紀要}, month = {Mar}, note = {P(論文), 日本のあるロボット研究室(ラボ)における、約1ヶ月にわたるデモンストレーション開発プロジェクトをフィールド調査した。アメリカの大学での調査や日本人留学生のインタヴュー調査も利用しながら、意思決定と教育コミュニケーションについて分析を行った。組織の意思決定と言えば上意下達でトップダウンに行われていると思われがちだが、実態はその場その場で交渉されていくものであった。リーダーに従う立場である大学院生は、実現可能な提案をするなどして意思決定に大きな貢献をしていた。リーダーは開発が順調に進んでいるか、提案が時間的・技術的に可能であるかといった評価や査定を提供していた。日米での差異は、ラボの組織や院生の給与の仕組みなどをのぞいてそれほど大きなものではないようだった。映像と音声記録を収集してのミクロエスノグラフィの威力を確認するとともに、調査分析者の側における専門知識や母語話者能力の欠如といった方法上の問題が指摘された。, A demonstration development project which implements the software to have the robot make movements which displays its potential over one month period at a robotics laboratory in Japan was studied. A team made up of one researcher (leader) and a graduate student worked on the project. Referring to comparable research at an American university and interviews with one visiting researcher to that American university from Japan, analyses are conducted focusing on decision making and educational communication between leaders and graduate students. In contrast to the myth that decisions in organizations are made by leaders and are top-down phenomena, the graduate student in the Japanese lab made a major contribution to "decision making" by providing ideas about what motions were to be implemented. The leader was playing the role of leader by assessing if development was making progress or whether what was proposed by the student was plausible in terms of time and technique. There seemed to be little difference between the Japanese lab and its U.S. counterpart except for the lab organization and the student salary system. The employed methodology of microethnography and conversation analysis with video and audio records proved strong and effective for showing the way "decisions" are made collaboratively by team members.}, pages = {1--22}, title = {ロボットラボにおけるコミュニケーション : 意思決定と教育コミュニケーション}, volume = {22}, year = {2011} }